Oblek, auto, dům nebo software
12. 01. 2018
Proč je pro investora důležité vybrat správnou metodu vývoje software, aneb vodopád nebo scrum.
Touha mít ve vaší firmě software, který dělá přesně to, co potřebujete, je někdy stejně nutkavá jako obléci si dokonale padnoucí oblek, zapadnout do sedačky pečlivě konfigurovaného nového vozu nebo bydlet v domě detailně vyladěného s vaším vkusem a denními zvyky.
Než se rozhodneme, krejčí nám ukáže řadu modelů, látek a střihů. Prodejce nás provede autosalónem, sveze testovacím vozem a vysvětlí všechna možná rozšíření a doplňky. Architekt nás provede 3D modely nebo nás vezme do vzorových domů. A vývojář software na míru? Ukáže nám sadu barevných obrazovek, které vyvinul pro někoho jiného, popřípadě nám umožní si pohrát s některými z nich - tedy pokud na to bude mít svolení.
Oblek, auto, dům na míru jsou věci, které si dokážeme snadno představit, které vidíme, cítíme a můžeme si na ně sáhnout a to ještě dřív, než se rozhodneme investovat onu nemalou částku. Software je ale něco těžko představitelného, nepolapitelného, nekontrolovatelného. Teprve až po jeho dokončení a nasazení do firmy si většina smrtelníků ověří, jestli to za tu hromadu peněz stálo. Ale co když se ukáže, že ne? Peníze odepíšeme a vrátíme se k původnímu systému? Kdo to zažil, jistě potvrdí, že tahle velká černá můra pak může na několik měsíců obsadit hlavní roli ve snech postižených manažerů.
Jak minimalizovat toto rozčarování? Úspěch tkví v nudné formulce "řízení rizika vývoje software". Na toto téma bylo popsáno tisíce stran a vymyšleny desítky metodik. Prakticky je lze shrnout do dvou hlavních směrů - vodopád a agilní přístup. Správná volba může zásadně ovlivnit konečnou spokojenost investora. A přitom jejich pochopení je pro manažera efektivnější než snaha o detailní znalost tvořeného software.
Zjednodušeně řečeno, vodopádová metoda vyžaduje od investora nejprve velmi detailní zadání, ale odmění se tím, že již před zahájením programování je známá konečná cena a termín dokončení projektu.
Agilní metoda (např. SCRUM) rozkládá aktivitu investora rovnoměrně do celého průběhu projektu a zvyšuje tak pravděpodobnost, že se trefí do těch správných dveří výměnou za to, že občas není jasné, kudy vede cesta a kolik to bude nakonec stát.
Oba ze zmíněných způsobů mají ve vývojářské komunitě početné zástupy fanoušků i odpůrců. Ačkoli vodopád je služebně starší, agilní metodiky mají punc modernosti. Rozsoudit, která je lepší, je stejně pošetilé, jako ztrácet čas v diskuzích, zda BMW je lepší než Audi. Každému prostě sedne něco jiného.
V praxi jsme si ověřili následující:
Vodopádová metoda dává investorovi větší pocit jistoty z hlediska konečné ceny. Dle naší zkušenoti je vyžadována v podnicích, kde investor nikdy nepřijde do styku s vyvíjeným softwarem jako uživatel. Kupuje software obvykle pro určitou oblast ve svém podniku, např. pro obchodní oddělení. Toto oddělení tedy přesně ví, co potřebuje, ale nemá peníze, jelikož vyvíjený software často překročí možnosti rozpočtu oddělení. Vedoucí oddělení tedy musí přesvědčit své nadřízené, aby finance dodali a nebo navýšili rozpočet na příští rok. A jelikož to není auto nebo dům, který si každý snadno představí, dostává se vedoucí oddělení do situace, že musí nadřízeným obhájit něco, co si sám dokáže stěží představit. Je to složité, únavné a někdy i ponižující. Podaří-li se mu nakonec peníze vybojovat, nebude mít zájem toto martýrium absolvovat znovu, kdyby se náhodou v průběhu vývoje ukázalo, že schválené peníze nestačí. Vodopád je tedy první volba pro projekty fix time, fix price.
Agilní metoda dává investorovi větší prostor v hledání toho nejlepšího řešení v průběhu vývoje. Upřednostňuje kvalitu před konečnou cenou a dobou trvání. Agilní metoda se dle naší praxe hodí tam, kde je úzká vazba mezi investorem a konečným uživatelem. Nezřídka je investor součástí projektového týmu, ve kterém zastává velmi aktivní roli. Často se podílí na formování požadavků a průběžném ověřování rozpracovaného díla. Výsledný software považuje za zcela klíčový pro chod své společnosti. Agilní metodiku často využívá interní vývojářský tým a za předpokladu osvíceného investora je použitelná i pro externí vývoj.
Oba přístupy nakonec vedou ke stejnému cíli, i když cestičky k němu mohou být různé. Kromě metodik jsou ve hře i další aspekty, jako je kvalita projektového týmu, zvolené technologie či ochota budoucích uživatelů se zapojit aktivně do projektu. Nicméně základní výzvou pro investora je, aby na počátku dobře zvážil, se kterou ze zmíněných metod má větší šanci, že nový software nakonec padne jeho firmě jako dokonale ušitý oblek od Kingsmana.
zpět